Εφικτή η πληρωμή θέσης στάθμευσης με μετρητά, με χρεωστική ή πιστωτική κάρτα, ακόμη και μέσω του κινητού – Το Κέντρο Ελέγχου θα ελέγχει όλες τις ώρες της ημέρας την κίνηση σε 43 σημεία – Το πρότζεκτ που πλέον δεν οραματίζεται αλλά ξεκίνησε να τρέχει ο Δήμος Λαρισαίων έχει ορίζοντα το 2020
Του Πάνου Γαρουφαλιά
Είναι ίσως το στοίχημα της επόμενης ημέρας. Είναι το πρότζεκτ στο οποίο επενδύει η δημοτική αρχή. Ο δήμαρχος Λαρισαίων Απόστολος Καλογιάννης στην κοπή της πίτας του Δήμου την ημέρα των Θεοφανίων το είπε ανοιχτά «Θέλουμε ένα ψηφιακό δήμο και τη Λάρισα έξυπνη πόλη». Πώς όμως μπορεί η Λάρισα να γίνει μια «έξυπνη πόλη» που θα βοηθά τον πολίτη του στην καθημερινότητά του. Οι βάσεις φαίνεται πως έχουν ήδη μπει με την τοποθέτηση των ηλεκτρικών μπαρών στους πεζοδρόμους που θα δίνουν την δυνατότητα πλήρους ελέγχου του ποιος μπαίνει και ποιος βγαίνει από αυτούς μέσα από ένα σύστημα ελέγχου και παρακολούθησης. Το επόμενο βήμα είναι η εφαρμογή ενός νέου έξυπνου συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης που θα βοηθήσει το πάρκινγκ στο κέντρο αλλά και περιφερειακά της πόλης. Τέλος μέσω εφαρμογής στο κινητό θα μπορεί ο επισκέπτης και ο Λαρισαίος να πληροφορείται ότι χρειάζεται με ένα κλικ.

Ο αντιδήμαρχος Πολεοδομίας και Αστικής Ανάπτυξης Δημήτρης Μαβίδης

Βυθιζόμενες μπάρες σε 43 σημεία
Το έργο μπορεί να πέρασε μια περιπέτεια αλλά έχει πλέον δημοπρατηθεί. Πρόκειται για ένα έργο 1.150.000 ευρώ που έχει αναλάβει να το «τρέξει» η Cosmote και στην ουσία μιλάμε για την τοποθέτηση σε 43 σημεία του κέντρου ενός συστήματος βυθιζόμενων μπαρών που θα απαγορεύουν την είσοδο οχημάτων καθώς αυτές θα αποκλείουν τα σημεία από τις 10.30 το πρωί και μετά ακόμη και για το ανεφοδιασμό των καταστημάτων. Βέβαια έχει ληφθεί μέριμνα για τους πελάτες των ξενοδοχείων και για οχήματα έκτακτης ανάγκης. «Εμείς και η Αθήνα “τρέχουμε” σε όλη την Ελλάδα τέτοιο έργο που αφορά στην έξυπνη πόλη. Προσκληθήκαμε από Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο στο συνέδριο που έγινε στην Αθήνα για την Ελληνική οικονομία. Στο κομμάτι των Smart City εμείς και ο δήμος της Αθήνας παρουσιάσαμε εμείς το σύστημα ελέγχου των πεζοδρόμων και η Αθήνα το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης που εφαρμόζει», αναφέρει αντιδήμαρχος Πολεοδομίας και Αστικής Ανάπτυξης Δημήτρης Μαβίδης.
Τα σημεία ελέγχου στο βόρειο τμήμα
Τα σημεία ελέγχου στο νότιο τμήμα
Το Κέντρο Ελέγχου η ραχοκοκαλιά της «έξυπνης» πόλης – Τα νέα πάρκινγκ και η διασύνδεση τους με το κέντρο – Έρχεται η εφαρμογή που θα κατευθύνει τον επισκέπτης
Το Κέντρο Ελέγχου
Το έργο αυτό συνοδεύεται και από την δημιουργία του κέντρου ελέγχου των πεζοδρόμων που θα είναι 24ώρου βάσης και θα εδρεύει στο δημαρχείο Λάρισας. Αυτό το κέντρο θα ελέγχει όλες τις ώρες της ημέρας την κίνηση στα 43 σημεία. Όμως θα αποτελεί και την ραχοκοκαλιά της «έξυπνης πόλης». Πάνω σε αυτό το σύστημα θα μπορέσουν να κουμπώσουν το νέο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης που θα περιγράψουμε παρακάτω, ο οδοφωτισμός και η αποκομιδή των απορριμμάτων. Ο Δήμος ήδη είναι σε διαδικασία ώστε να τοποθετήσει αισθητήρες στους νέους αναδυόμενους κάδους. Αυτοί θα κάνουν ογκομέτρηση και θα ειδοποιούν το κέντρο τροποποιώντας τα δρομολόγια των απορριμματοφόρων ανάλογα με το εάν υπάρχει ανάγκη για αποκομιδή. Αναμένεται τους επόμενους μήνες να εφαρμοστεί πιλοτικά.
Στο κέντρο θα υπάρχει κάθε ώρα της ημέρας υπάλληλος του Δήμου, αλλά θα υπάρχει και έλεγχος από την ανάδοχο εταιρεία για τους πρώτους 24 μήνες που έχει την ευθύνη της εφαρμογής. Το έργο έχει πάρει την έγκριση Εκλεκτικού Συνεδρίου όσον αφορά το προσυμβατικό έλεγχο. Μετά την κύρωση του προϋπολογισμού που θα γίνει στις 15 Ιανουαρίου αναμένεται περί τα τέλη του τρέχοντος μηνός να πέσουν και οι υπογραφές με την Cosmote. Ορίζοντα υλοποίησης έχει περίπου 8 μήνες και αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως και το αργότερο το Σεπτέμβριο. Από το Φεβρουάριο θα ξεκινήσει τους πρώτους μήνες η δημιουργία του κέντρου ελέγχου και στην συνέχεια ένα μεγάλο τμήμα του συστήματος θα αναπτυχθεί έως και την καταληκτική ημερομηνία περαίωσης.
Πως θα λειτουργεί το σύστημα
Στα σημεία που έχουν προκαθοριστεί θα υπάρχουν κάμερες οι οποίες και στο κέντρο θα δίνουν πληροφορίες για το όχημα που θέλει να μπει στον πεζόδρομο, όπως ο αριθμός της πινακίδας.
Μάλιστα θα υπάρχει ηλεκτρονική πλατφόρμα επικοινωνίας του πολίτη με το σύστημα. Εκεί ο κάθε ενδιαφερόμενος είτε πρόκειται για δουλειά, είτε για διαμονή θα μπορεί να αιτείται την πρόσβαση στον πεζόδρομο. Για παράδειγμα σε ξενοδοχεία που υπάρχουν σε πεζοδρόμους θα μπορεί η ρεσεψιόν να δίνει την πινακίδα του αυτοκινήτου του πελάτη της και το σύστημα θα κατεβάζει τις μπάρες προκειμένου αυτός να φτάσει με το Ι.Χ στο κατάλυμα. Η κίνηση θα γίνεται κυρίως μέσω του δικτύου πεζοδρόμων και όχι μέσω των δρόμων αποκλειστικής κυκλοφορίας οχημάτων. Μετά την αίτηση και την έγκριση του αιτήματος αυτόματα το σύστημα θα αναγνωρίζει τα δηλωμένα οχήματα. Αυτό θα μπορούσε να βοηθήσει αν κάποιος θέλει να κάνει εργασίες συγκεκριμένες ώρες που οι μπάρες θα είναι ανεβασμένες.
Νέο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης!
Ένα από τα παράπονα για το ΣΒΑΚ ήταν πως οι Λαρισαίοι θα μπορούν να βρίσκουν χώρο στάθμευσης προκειμένου να κάνουν την δουλειά τους στο κέντρο. Αυτό θα λυθεί σε μεγάλο βαθμό με ένα νέο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης στα πρότυπα της «έξυπνης πόλης» που θα επιτηρείται από το νέο κέντρο ελέγχου που θα δημιουργηθεί.
Από την μελέτη εφαρμογής για την στάθμευση από ΣΒΑΚ (Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας) προκύπτουν 1.300 θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης στο κέντρο. Περίπου οι 600 από αυτές είναι βραχυχρόνιας στάθμευσης και 700 για χρήση 12ώρου ή 24ώρου. Σε αυτές πρέπει να αναφερθεί ότι υπάρχουν 900 θέσεις σε στεγασμένους χώρους και άλλες 4.000 θέσεις για τους μόνιμους κατοίκους οι οποίες είναι εξασφαλισμένες. Για τις βραχυχρόνιας θέσεις στάθμευσης η πρόβλεψη είναι ότι σε αυτές θα μπορεί κάθε όχημα να παρκάρει έως 3 ώρες της ημέρας. Ο Δήμος εκτιμά ότι αυτή την στιγμή παρκάρουν παράνομα στην πόλη περίπου 4.000 αυτοκίνητα ημερησίως. «Αυτό που θέλουμε είναι η κατάργηση των παράνομων θέσεων στάθμευσης. Θα πρέπει να αποδεχθούμε την νέα κατάσταση και να μην παρκάρουμε παράνομα», σημειώνει ο κ. Μαβίδης.
Έτσι θα είναι το «έξυπνο» παρκόμετρο
Έτσι θα λειτουργεί το σύστημα
Η στάθμευση όταν θα έρθει προς εφαρμογή το νέο σύστημα αναμένεται να είναι σε προσιτές τιμές. Υπάρχει η σκέψη η πρώτη μισή ώρα να είναι δωρεάν ώστε κάποιος που θα θέλει άμεσα και γρήγορα να κάνει μια δουλειά στο κέντρο να μην επιβαρύνεται. Οι θέσεις κοντά στο κέντρο θα είναι πιο ακριβές. Αν παρκάρετε το όχημά σας πιο μακριά για παράδειγμα κοντά στην Ηρώων Πολυτεχνείου η τιμή ανά ώρα θα είναι πιο χαμηλή. Περιφερειακά θα υπάρχουν και δωρεάν θέσεις στάθμευσης. Όμως δεν θα πρέπει ο χρόνος στάθμευσης του αυτοκινήτου σας να υπερβαίνει τις τρεις ώρες. Το σύστημα καθώς θα ελέγχει και θα κρατά τις πινακίδες των αυτοκινήτων δεν θα επιτρέπει μετά τις τρεις ώρες το εν λόγω όχημα να παρκάρει σε άλλη θέση πάρκινγκ. Με τον τρόπο αυτό οι 600 θέσεις βραχυχρόνιας στάθμευσης τριπλασιάζονται. Έτσι δεν θα βλέπουμε παρκαρισμένο Ι.Χ σε μια θέση πάρκινγκ να βρίσκεται εκεί ακόμη και για μέρες. Από τα στοιχεία του ΣΒΑΚ προέκυψε ότι μέχρι τις 8.30 το πρωί το 95% αυτών των θέσεων στο κέντρο είχαν καλυφθεί τουλάχιστον για 8 ώρες. «Είναι προς το συμφέρον της πόλης ο επισκέπτης που θα έρθει στο κέντρο να βρει θέση πάρκινγκ για να κάνει τα ψώνια του», αναφέρει ο αντιδήμαρχος Πολεοδομίας και Αστικής Ανάπτυξης.
Το νέο σύστημα στάθμευσης θα αναπτυχθεί έως και τον εσωτερικό δακτύλιο της πόλης, δηλαδή έως και το ύψος της Ηρώων Πολυτεχνείου. Το σύστημα αναμένεται να λειτουργήσει στα τέλη του 2019. Τα νέα παρκόμετρα θα λειτουργούν ως pay station. Θα μπορεί να πληρώσεις κανείς με μετρητά, με χρεωστική ή πιστωτική κάρτα, ακόμη και μέσω του κινητού με την ανάλογη εφαρμογή που υποστηρίζεται σε android ή iOS. Τα νέα παρκόμετρα θα είναι για περίπου 20 θέσεις το καθένα και θα επιτηρούνται από το κέντρο ελέγχου.
Αυτόματα εάν ο οδηγός του οχήματος δεν έχει πληρώσει στη συγκεκριμένη θέση (καθώς κάθε θέση θα έχει και ένα αριθμό), θα του βεβαιώνεται πρόστιμο. Ο οδηγός θα πρέπει να πάει στο pay station και να δηλώσει τον αριθμό του αυτοκινήτου του, τον αριθμό της θέσης στάθμευσης και βέβαια να καταβάλει το αντίτιμο για την στάθμευση. Σε κάποια σημεία της πόλης θα υπάρχουν ηλεκτρονικά banner που θα πληροφορούν τον κάθε ενδιαφερόμενο για το που υπάρχουν ελεύθερες θέσεις στάθμευσης, για την κατάσταση της κυκλοφορίας, την ατμοσφαιρική ρύπανση κ.ά.
Οι τεχνικές λύσεις που εξετάζει ο Δήμος για το νέο σύστημα είναι δύο. Η πρώτη είναι το σύστημα με τις μαγνητικές επαφές (μαγνητικούς αισθητήρες) που μπορεί να εγκατασταθούν στο κέντρο της θέσης στάθμευσης. Το σύστημα αυτό αναγνωρίζει ότι στο χώρο υπάρχει ή όχι όχημα. Η άλλη λύση και τεχνολογικά πιο προηγμένη είναι η χρήση με οπτικό αισθητήρα (με κάμερα δηλαδή), οποίος αναγνωρίζει από 15 έως 100 θέσεις στάθμευσης. Αυτό το σύστημα έχει το πλεονέκτημα ότι αποτυπώνει την υφιστάμενη κατάσταση. Επίσης δεν απαιτείται να διαμορφωθούν οι θέσεις στάθμευσης. Αναμένεται να υπάρξει η προκήρυξη για τις πρώτες 150 θέσεις που θα λειτουργήσουν με αυτό το σύστημα πιλοτικά. Οι πρώτοι αισθητήρες θα κάνουν την εμφάνισή τους στις θέσεις στάθμευσης στη Λάρισα τον ερχόμενο Απρίλιο. Σε πρώτη φάση θα λειτουργήσουν κάποιες θέσεις στάθμευσης με αυτό τον τρόπο χωρίς να υπάρχει αντίτιμο με την λογική να συνηθίσει ο πολίτης στη χρήση του. Οι υπόλοιπες θέσεις θα ενταχθούν στο πρόγραμμα το υπουργείο ψηφιακής πολιτικής που αφορά σε 20.000 θέσεις «έξυπνης» στάθμευσης σε όλη την Ελλάδα. Από αυτό το πρόγραμμα ο Δήμος θα διεκδικήσει τις υπόλοιπες 1.150 θέσεις πάρκινγκ.
Τα νέα πάρκινγκ
Για την ανακούφιση των οδηγών ο δήμος εξετάζει και την δημιουργία πάρκινγκ περιφερειακά του κέντρου της πόλης. Αυτά θα δημιουργηθούν στα όρια του εσωτερικού δακτυλίου, δηλαδή γύρω από τη Ηρώων Πολυτεχνείου.
Ο οδηγός θα μπορεί εκεί να παρκάρει το όχημά του και είτε πεζός είτε με άλλα μέσα να φτάνει στο κέντρο της πόλης. Εξετάζεται ότι μπορεί αφού σταθμεύσει στο πάρκινγκ να κινηθεί από και προς το κέντρο με τη χρήση ηλεκτρικού ή συμβατικού ποδηλάτου, με minibus.
Με τη χρήση κινητού, μέσω ειδικής εφαρμογής, θα εντοπίζονται οι ελεύθερες θέσεις πάρκινγκ
Εφαρμογή θα κατευθύνει τον επισκέπτη
Πλέον ζούμε κρατώντας στα χέρια μας ένα smartphone. Έτσι ο πιο σύγχρονος τρόπος πληροφόρησης είναι μέσω μια εφαρμογής που θα δίνει πληροφορίες για όποιον θέλει να επισκεφθεί τη Λάρισα. Το app μέσω gps θα εντοπίζει τον επισκέπτη και στον οποίο θα στέλνει ένα μήνυμα που θα το πληροφορεί για το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, θα του υποδεικνύει που θα μπορεί να παρκάρει και στην συνέχεια θα του δίνει την δυνατότητα να επισκεφτεί τα αξιοθέατα που θα του υποδείξει. Πάλι μέσω gps θα το οδηγεί σε αυτά αφού πρώτα παρκάρει το όχημά του. Όταν φτάσει για παράδειγμα στο Αρχαίο Θέατρο η εφαρμογή θα του δίνει πληροφορίες στο smartphone για το μνημείο που έχει μπροστά του.
Το πρότζεκτ που πλέον δεν οραματίζεται αλλά ξεκίνησε να «τρέχει» ο δήμος Λαρισαίων έχει ορίζοντα το 2020, τότε που η Λάρισα με την πρόοδο των έργων του ΣΒΑΚ αλλά και την υιοθέτηση των εφαρμογών «έξυπνης πόλης» θα έχει μια άλλη πιο σύγχρονη εικόνα. Μια πόλη που θα είναι σε άμεση διασύνδεση με τον πολίτη και το επισκέπτη.
















